Bankomat

This image has an empty alt attribute; its file name is bankomat94b.jpg

Još jedan zabavan način učenja matematike! Za ovu igru smo koristili fantastične “pločice”. U originalu se zovu Newmero , plastične, šarene i pomažu u učenju matematike.

Autori su Alen i Kristina koji su mi ispričali kako su došli na ideju da ih naprave. U pokušaju da svom sinu objasne vrednost papirnih novčanica napravili su ih sami. Međutim, tokom igre, kada su došli do velikih brojeva, pokazalo se da nisu dovoljno “izdržljive” i kvalitetne. Javila se ideja da naprave brojeve u obliku plastičnih pločica. Ovako su deca mogla da osete i opipaju brojeve pa čak i da ih slažu jedne na druge. Prve prototipove su napravili na 3D štampaču. Pošto su boje i površine u ovoj igri jako važne njihova tri sina (uzrasta 3-8 godina) su učestvovala u dizajniranju i svi prototipovi su prošli dečiju kontrolu. Potom su konsultovali i profesore matematike. Od ideje do realizacije je prošlo oko godinu dana. Newmero je do sada dobio mnostvo nagrada među kojima su: STEM Authenticated; Brain Child Award; Toy of the Year Award; Parent’s Picks Award; Practical Pre-School Award…

Zašto je Newmero poseban? Evo kako izgleda pločica:

bricks_features.png
A – leva nazubljena ivica; B – “dugme” za brojanje; C – numerička vrednost; E – “dugme” za slaganje; F – desna nazubljena ivica; G – donja strana

Broj se vidi na prednjoj strani ali se isto tako i “oseti” opipavanjem gornje ivice i brojanjem dugmica (B). Na slici je broj 5 i 5 dugmića na gornjoj ivici.

Slaganjem pločica jedne na drugu, pomoću “dugmeta” za slaganje (E), lakše se uviđa sta je više a sta manje.

Računanje do 10 je olakšano jer se brojevi, koji u zbiru daju 10, “spajaju” bočnim ivicama.

Sve u svemu – fantastična igračka koja je mom detetu mnogo pomogla da upozna i savlada brojeve a potom i osnove sabiranja i oduzimanja. Na njihovom sajtu postoji video u kome je njihova saradnica iz Poljske napravila bankomat pomoću kojeg sa detetom razmenjuje novac i uči matematiku. To me je podstaklo da i ja napravim jedan. Moram priznati da je jako koristan i puuuno nam je pomogao.

Ideja je da sa jedne strane ubacim pločicu (npr broj 6) koja ispadne na suprotnoj strani. Detetu jasno kažem da želim dve ” novčanice”. Zozon, sa svoje strane, ubacuje dve pločice vrednosti broja 3. Ili ja ubacim dve “novčanice” pa on “pošalje” sabrani iznos. Mogućnosti ove obične kartonske kutije su neverovatne. Naša izgleda ovako. Da, znam, na dizajnu bi trebalo poraditi…

Potrebno:

Kartonska kutija – veća

Kuhinjski ubrus – dva komada – samo njegov središnji kartonski deo

Makaze

Lepak (preporučujem pištolj lepak/glue gun)

Izrada:

Kutiju otvorite i izmerite joj unutrašnjost. Kartonske središnje delove kuhinjskog ubrusa isecite na dimenzije “dubine” kutije. Planirajte da jedan postavite od ” gore na dole” a drugi – pored njega – obrnuto.

Lepkom zalepite. Kutiju s jedne strane (dno) zatvorite/zalepite.

Na spoljašnjoj strani napravite otvore dovoljno široke/velike za pločice.

Zabava počinje! Sedite s detetom tako da je bankomat između vas. Ubacite dve pločice (npr 2 i 2) i tražite da vam “ukrupni” . Tada ono, kroz otvor sa svoje strane, ubacuje pločicu sa brojem 4. Posle se menjate, pa vi postajete bankar.

Newmero bricks su odlične za učenje “šablona” (eng. pattern). Postavite red pločica: npr narandžasta, žuta, narandžasta, žuta – dete treba da dopuni narandžastom na osnovu šablona. Kad to savladate, prelazite na složenije. Stručnjaci kažu da je savladavanje šablona odlična osnova za matematiku.

Učenje šablona: narandžasta, žuta, narandžasta… Dete treba da dopuni sa narandžastom.
Složenija verzija je u trećem redu: plava, plava, žuta. Dete treba da dopuni sa plavom.

Možete ih koristiti od najranijeg uzrasta da učite šta je veće a šta manje. Prosto postavite pločice jednu pored druge i pitate dete. Korisne su i za ucenje boja. Videćete, mogućnosti su neograničene. A možda i vi smislite svoj način upotrebe.

2 Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *